مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

چهارشنبه 28 – جولای

 

روزنامه اراده درمورد دخالت ایران در امور افغانستان مطلبی را در صفحه اول خود به نشر رسانده است.

مقاله نویس گفته است که ایران در بی ثبات ساختن اوضاع افغانستان دست قوی دارد.

این روزنامه با اشاره به افشای اسناد درمورد جنگ افغانستان گفته است که بخشی از این اسناد بازگو کننده دخالت ایرانی ها و حتی حمایت آنان از گروه طالبان در این کشور است تا اوضاع نا ارام باقی بماند.

روزنامه درسرمقاله شماره امروز خود درمورد تلفات افراد ملکی در افغانستان و ادامه این روند تبصره کرده است.

مقاله نویس با اشاره به واقعه ولسوالی سنگین ولایت هلمند که در ان بیشتر از پنجاه غیر نظامی کشته شده اند، نوشته است که واکنش های شعارگونه به این مسایل هیچ دردی را دوا نمی کند، بلکه به عقیده نویسنده باید گام های عملی برای خاتمه دادن به مشکل کشتار افراد ملکی برداشته شود.

 

روزنامه دولتی انیس با اشاره به مسئله افشا شدن اسناد درمورد جنگ افغانستان گفته است که این اسناد توسط شورای امنیت ملی افغانستان و وزارت خارجه این کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

روزنامه درعین حال درصفحه اول خود حکم رئیس جمهور کرزی را درمورد روند بررسی این اسناد منتشر کرده است.

انیس درسرمقاله شماره امروز خود درمورد فعالیت رسانه های خبری در افغانستان و همچنان وضعیت خبرنگاران در این کشور تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است، اعمال خشونت علیه خبرنگاران نتیجه عدم آگاهی فردی از قوانین در این کشور است.

این روزنامه از برخی نشریه ها و شبکه های تلویزیونی نیز انتقاد کرده است که خلاف منافع ملی کشور عمل می کنند.

 

روزنامه آرمان ملی درهمین حال ، درمورد اقدام تازه حکومت برای جلوگیری از نشرات خلاف منافع ملی و تشنج افرین درکشور، تبصره کرده است.

این روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود گفته است که هم حکومت و هم رسانه های خبری این کشور باید منافع ملی را درنظر داشته باشند.

مقاله نویس برخی از رسانه ها را نیز مورد انتقاد قرار داده است که نشرات خلاف موازین و اصول دارند و درعین حال از حکومت نیز خواسته است تا جلو آن نشرات خارجی را نیز بگیرد که تبلیغات خلاف منافع ملی افغانستان را به راه انداخته اند.

روزنامه درمورد جنگ افغانستان و دخالت امریکا و انگلیس در این کشور مطلبی رابه نشر رسانده و با عنوان برجسته یی نوشته است که این دو کشور در افغانستان متحمل شکست شده اند.

این روزنامه درعین حال از تلفات نیروهای بین المللی در افغانستان و اثرات آن نیز یاد آوری کرده است.

 

روزنامه باختر نیز درمورد افشای اسناد مربوط به جنگ افغانستان مطلبی را به نشر رسانده ، اما گفته است که حالا برای دولت افغانستان فرصت تازه یی دست داده است تا از این موقع استفاده کند.

مقاله نویس در ادامه گفته است که حکومت افغانستان باید از این اسناد به عنوان یک حربه تبلیغاتی استفاده کرده و برای جهانیان بفهماند که پایگاه ها و ریشه های تروریزم درکجاست و چگونه باید با آن مبارزه صورت گیرد.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود عملکرد های مخالفین مسلح دولت به خصوص گروه طالبان را مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه گفته است که دولت افغانستان در برابر مال و جان مردم مسوولیت دارد، اما این مسوولیت خود را به صورت درست ادا نکرده است .

به باور مقاله نویس، مخالفین همواره از خشونت کارمی گیرند، اما دولت مدارا می کند.


July 28th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها